Sabine Lintzen (DE, 1956)

Sabine Lintzen volgde een opleiding Beeldhouwen en Ruimtelijke vormgeving aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Maastricht en studeerde vervolgens Keramische Vormgeving aan de Hochschule für Bildende Kunst in Berlijn. Ze specialiseerde zich daarna in het maken van monumentale, keramische muurreliëfs en beelden en realiseerde grootschalige projecten in bouwkeramiek, ontwierp een servies voor de industrie en ontwikkelde unica vazen en objecten. Sinds 25 jaar werkt ze met geblazen glas.

Belangrijke thema’s in haar werken zijn elementaire connecties en ontwikkelingen van patronen. In een niet aflatende stroom van glasobjecten probeert Sabine Lintzen ordening en structuur aan te brengen in de wereld om haar heen, haar gedachten als het ware te fixeren en te materialiseren in glas.
‘Al enkele jaren vertaal ik denkvelden, herinneringsvelden, patronen, kristalformaties en organische, zich vloeiend ordenende systemen in glas. Mijn interesse ligt erin hoe dingen ontstaan, zich organiseren binnen een systeem en nieuwe structuren vormen. Geblazen glas is de ideale drager voor dit netwerk. Het is open, flexibel en voor verandering vatbaar.’ Haar meest bekende werken zijn ‘Cell-Forms’, ‘Murrini-Fields’, ‘Bright Field’, ‘Thread’ en ‘Common Ray’.


Collecties: Nationaal Glasmuseum Leerdam, Ministerie van Justitie Den Haag, Museum Immenhausen (DE), Art Foundation Akzo Nobel Arnhem, Collection Sir Elton John (UK) & talrijke private en bedrijfscollecties